Svar: Hun er så tynd
10. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev og velkommen til, jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt som muligt :)
I Danmark prioriterer vi meget højt at børn så hurtigt som muligt får mad, der tager udgangspunkt i familiemaden. Og vi adskiller os på dette punkt meget fra de øvrige nordiske lande. Derfor er anbefalingerne også forskellige fra land til land og når man som du er dansk men bosat i Sverige, ja så vil du naturligt blive lidt forvirret ...
Nestle Nutrition har undersøgt hvad børn i Sverige får af færdiglavet babymad i forhold til hvad børn i Danmark får. Undersøgelsen viser blandt andet at i Sverige får 75% af børn mellem 0-2 år færdiglavet babymad hver dag, hvor tallet for danske børn kun er 23%. De Svenske børn spiser altså 2 gange så meget færdiglavet mad, som de danske børn gør.
Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være problematisk at du giver din datter den færdiglavede børnemad, som sælges i butikkerne hvor du bor. Du må stole på at hvis de skriver "Kan gives fra 4 måneder" - ja så kan produktet naturligvis gives fra 4 måneder. Der er stor kontrol med babymad og opskrifterne bliver lavet ud fra meget strenge kriterier og jeg kan ikke forstille mig at kontrollen er så meget anderledes i Sverige end i Danmark - for et firma som Nestle, der jo producerer til hele verden må maden gennemgå samme kvalitetskontroller - maden der går til Danmark og Sverige kommer så vidt jeg ved fra samme fabrik, - deres børnemadsfabrik som ligger i Finland.
Du kan overveje om det kan hjælpe lidt på din datters middagslur at hun får en flaske midt på dagen. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk, hvor halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, er det for modermælkserstatning ca. 78 minutter.
Derudover kan du overveje om hun skal have lidt mere skemad, så hun nu begynder at få 3 gange dagligt. Stadig efterfulgt af mælk, så skemaden kommer ud over hendes vanlige mælkeindtag og dermed hjælper på vægten.
Når det er sagt, så må du også tro på at hun får hvad hun behøver, du tilbyder og hun spiser. Hun slipper og siger fra, når hun ikke har brug for mere og du kan jo ikke tvinge hende til at spise, hvis ikke hun vil. Det kommer der i hvert fald ikke noget godt ud af, hvis du prøver for meget og presser hende, så risikerer du at hun afviser helt.
Det gør ikke spor at hun kun sover 45 minutter om formiddagen, det er meget passende for hendes alder. Det lyder også som om at hun samlet set får den søvn hun har behov for, det kunne bare være ønskeligt, hvis hun midt på dagen kunne sove en lidt længere lur og så nøjes med en powernap senere hen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng. Tilbydes evt. en lille ekstra amning at vågne på før I står op. Mange børn kan godt lide at vågne på denne måde
Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover 45 sine 45 minutter, det er fint
Frokost 11.30: Grøntsagsmos eller grød, vand af kop. Det kan være hjemmelavet eller færdiglavet børnemad, det betyder mindre, det vigtigste er at hun spiser og bliver mæt inden hun skal sove middagslur
Ammes eller evt. en flaske og puttes til middagslur kl. 13. Begynder så her at kunne sove 1½-2 timer, det ville være dejligt for jer alle
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper 20-30 minutter sidst på dagen/først på aftenen
Aften 18: Grøntsagmos, udgangspunktet er de grøntsager I andre får, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19 som nu
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 03: Ammes
Som du kan se er der indført lidt mere mad her og det er fint at du giver den færdiglavede mad nogle gange og egen mad andre gange - prøv med begge dele, så hun får lidt forskelligt.
Det fremgår også at jeg trækker tiden imellem hendes lure, med den alder hun har, må hun godt være vågen i 3 timer inden hun skal sove igen og det er vigtigt at I ikke tolker alle gab som træthed, måske handler det om at hun keder sig ... Det er derfor vigtigt at I trækker hendes vågne tider ved at være aktiv med hende, hun skal bruge sig selv rigtig meget motorisk og mentalt, så hun bliver træt på flere punkter. Hun er nu en aktiv lille baby og det er vigtigt at aktivere hende som sådan.
Så for at svare på dine spørgsmål, så kan du ikke tvinge hende til at drikke mere end hun gør, men du skal fortsat tilbyde som planen viser og tro på at hun så selv regulerer sit behov.
Det er fint at give hende færdiglavet børnemad nogle gange og og variere med hjemmelavet. Jo mere variation jo mere spændende bliver det også at spise det :)
Hvis du køber mad fra f.eks. Nestle og der står på pakken eller glasset at det kan gives til børn fra 4 måneder, så kan du roligt give det.
Det er vigtigt at hun bliver fyldt godt op med mad hele dagen for at kunne undvære det om natten. De fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat.
Det er vigtigt at I trækker hendes lure, så hun holdes aktiv i sine vågne perioder og ikke længere 'slatsover'.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og at det giver lidt ro i sindet og hjælp på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske